Woon/werkpand

De Vrouwenschool is een uniek woonwerkpand in Nijmegen waar vrouwen met elkaar wonen en werken. De Vrouwenschool bestaat sinds 1979 en is sinds 1994 gevestigd in het voormalig Dominicanessenklooster in Nijmegen Oost.

De Vrouwenschool Nijmegen

De ruimtes

De Vrouwenschool heeft 19 woonruimtes en 11 werkruimtes. Er is een grote gezamenlijke tuin waar het zomers heerlijk vertoeven is. Daarnaast is er in het pand een gezamenlijke ruimte, de kapel. De kapel wordt, naast eigen activiteiten, verhuurd aan derden voor cursussen, workshops, lezingen, tentoonstellingen en eenmalige evenementen. De kapel doet tijdens de vierdaagse dienst als hotel: het kapelhotel.

Vereniging

De Vrouwenschool is formeel een vereniging van eigenaren. Iedereen die in de Vrouwenschool woont en/of werkt is lid van deze vereniging en dus mede-eigenaar van het pand. Er wordt geen huur betaald maar contributie. De vereniging heeft als doelstelling betaalbare woon en werkruimte te bieden. Er wordt een beroep gedaan op de eigen inspanning: het pand en de tuin worden door de leden zelf onderhouden en daarnaast zijn er een aantal bestuurlijke verplichtingen. Zo zijn er onder andere Algemene Leden Vergaderingen en Klussendagen waar alle leden aan deelnemen.