De Vrouwenschool blikt terug op een zeer geslaagde eerste editie van ‘Vrouwenstemmen’, een literair open huis in de Vrouwenschool in Nijmegen op 10 september 2023

Ontmoet in de gangen Liesbeth Eugelink, Steffie van den Oord, Dorien de Wit en Hava Güveli. Luister naar hun verhalen op een plek waar de traptreden fluisteren, de vloeren zuchten en de geschiedenis van de muren druipt.

• Liesbeth Eugelink werkte van 2002 tot 2006 in de Vrouwenschool. Zij heeft diverse essayprijzen gewonnen en de eerste Bookapp ‘Bitterfeld’ in het Nederlandstalige gebied ontwikkeld.

• Dorien de Wit, kunstenaar en schrijfster, woonde van 2004 tot 2007 in de Vrouwenschool. Zij was writer in residence van de Jan van Eyck Academie in Maastricht en heeft de Poëziedebuutprijs 2022 gewonnen.

• Steffie van den Oord werkte van 2006 tot 2013 in de Vrouwenschool. Ze is bekend geworden met haar boeken over honderdjarigen en haar historische romans over “stokoude, spannende verhalen”.

• Hava Güveli is schrijfster en schrijfdocent en is sinds 2016 een van de bewoonsters van de Vrouwenschool. Zij heeft in 2022 de Granate Prijs gewonnen voor haar poëziebundel “Alles wat ik vergeet is mooi meegenomen” en is winnaar van de Poetry Slam Festina Lente 2023.

Naast literair talent was er een kunstexpositie in de Vrouwenschool te zien met werk van o.a. Dieke Coumans en Ingrid Sewpersad.

De Damessalon Nijmegen bracht een literaire erfenis mee (van meer dan 400 lesbische romans!) en maakte daarmee in de tuin de kunstinstallatie ‘Love is in the Air’. Uit alle reacties ontstond bovenstaand gedicht.