Zaterdag 18 mei 2024 openden op de GemeenschappelijkWonenDag woongemeenschappen in het hele land hun deuren voor publiek.

Wij kijken terug op een fantastische dag!

Gemeenteraadsleden werden door bewoners van Nijmeegse woonverenigingen op de fiets langs karakteristieke verenigingspanden geleid. De fietstocht is een initiatief van het Netwerk Nijmeegse Woonverenigingen. De raadsleden kregen een beeld van deze speciale samenleefvorm en waarom deze steun van de gemeente verdient.

De dag startte in de achtertuin van het Vrouwenklooster aan de Dominicanenstraat voor een rondleiding. De Vrouwenschool is een goed voorbeeld van de waarde van woonverenigingen voor de stad, zo laat bewoner Tanja zien. Niet alleen biedt het pand betaalbare huisvesting. Ook levert zij werkruimte aan (sociale) ondernemers, zoals aan Mieke van cateringbedrijf de Rode Comcommer, en wordt de kapel in het pand regelmatig gebruikt voor evenementen. Daarnaast dragen de bewoners zorg voor onderhoud van het monumentale pand en bijbehorend cultureel erfgoed.”

‘Nijmeegse woonverenigingen leveren een grote en unieke bijdrage aan de stad, maar steun van de gemeente is noodzakelijk om hun voortbestaan te garanderen’.
Dat was de boodschap bij de Gemeenschappelijk Wonendag op 18 mei.

Lees het hele artikel van Mickey Steijaert van Netwerk Nijmeegse Woonverenigingen in De Brug:

Petitie
12 juni 2024 zal het Netwerk Nijmeegse Woonverenigingen een petitie overhandigen tijdens de Politieke avond van de Gemeente Nijmegen.

Teken de petitie en kom ook!

Gemeenschappelijk wonen dag Vrouwenschool

Rondleiding in De Vrouwenschool tijdens de Gemeenschappelijkwonendag.

Tijdlijn Vrouwenschool Nijmegen, gemeenschappelijkwonendag

Tijdlijn van woonvereniging De Vrouwenschool

GemeenschappelijkWonenDag 2024

Onze Nijmeegse woonverenigingen willen deze dag aangrijpen om te laten zien hoe mooi en fijn het wonen bij ons kan zijn. Ook willen we benadrukken hoe het in stand houden van woonverenigingen en het oprichten van nieuwe kan bijdragen aan het oplossen van de woningnood. Daarnaast laten we graag zien hoe het wonen bij ons en in meer dan honderd andere verenigingen helpt bij het opbouwen van een sterk sociaal netwerk, bij het leren beheren en onderhouden van je eigen leefplek, en hoe wij bijdragen aan een diverse en levendige buurt.

13.00 Inloop met koffie en thee bij De Vrouwenschool

13.05 Inhoudelijk programma
We geven uitleg over wat woongroepen precies zijn, waarom zij zo waardevol zijn voor het Nijmeegse gemeenschapsleven. Ook bespreken we de problematiek rondom de Nijmeegse woonverenigingen en wat hen precies in hun voortbestaan bedreigt. Hier zal ook ruimte zijn voor vragen en discussie.

14.00 Woonverenigingen-fietstocht
We geven graag een goed beeld van de toegevoegde waarde van woonverenigingen aan Nijmeegse buurten en wijken. Daarom nemen we jullie in een korte fietstocht mee langs enkele bijzondere verenigingen.

15.05 Afsluiting bij Wishful Thinking Punt

Iedereen is welkom op de GemeenschappelijkWonenDag 2024. Niet in de laatste plaats vertegenwoordigers van gemeenten, politieke partijen en woningcorporaties. Maar uiteraard ook voor mensen die overwegen in een gemeenschappelijke woonvorm te gaan wonen, buurtbewoners en overige geïnteresseerden.

Meer informatie op: www.gemeenschappelijkwonendag.nl